Legfrissebb hírek
Nőnapi köszöntések

Közösségi média
Munkatársakkal Erdélyben

Az Emberi Erőforrások minisztériuma és Támogatáskezelő- Reformációs Emlékbizottság pályázatának köszönhetően „Csillagok útján, Reformációs emlékhelyek Erdélyben” (pályázati azonosító: REB-17-PROG-0076) elnevezéssel invitáltuk intézményünk munkatársait egy közös feltöltődésre, a Reformáció 500 éves évfordulójának ünneplésére. A nagy érdeklődésre való tekintettel két turnusban, szeptember 1-3, illetve szeptember 8-10 között szerveztük az utazást.

A korai kelés senkit nem riasztott el, így mindkét csapat reggel 6 órakor izgatottan kezdte meg útját a múltidéző látnivalókhoz. A határátkelés zökkenőmentesen zajlott, első állomásunk pedig Nagykároly volt. Ennek oka, hogy nem a grófi családból, de szintén itt született Károlyi Gáspár 1529 körül, aki elsőként fordította magyar nyelvre a Bibliát. A Károlyi-kastély múzeuma, angol parkja, afrikai trófea gyűjteménye, lovardája láttán, szemünk, szánk tátva marad a csodálattól.  A hajdani Károlyi vár végvárnak épült a régi Magyarország tiszántúli területeinek megvédésére. A „Csillagok útján” haladva utunk Zilahra vezetett. A Reformáció meghonosodása a városban 1527-1530-ra tehető. Mikor az egyház az újított vallást elfogadta, az addig római katolikus egyház tulajdonát képező templomot is birtokba vették s átalakították a zilahi reformátusok. A templom központi elrendezésű, egyhajós, belső tere igen tágas, különleges kiképzésű, 1500 ülőhelye van. Egyike Erdély legnagyobb templomainak. Felemelő érzés volt a padsorokban ülni, közösen énekelni. Folytattuk utunkat, mígnem Kolozsvárra érkeztünk, Erdély legjelentősebb történelmi központjába, a mai Románia második legnépesebb városába. A Mátyás király emlékmű, a Szent Mihály-templom, Hunyadi Mátyás szülőháza, és még folytathatnánk a sort, mennyi látnivaló röpke 2 órába besűrítve. Új élményekkel teljesen feltöltődve érkeztünk meg Tordára, a Clujului utcába, a 4 csillagos Sungarden Hotelbe, mely szállásunkat biztosította.  Közös vacsora után együtt indulunk csapatépítő játékunk színhelyére, ahol már csak az önfeledt nevetésről, kikapcsolódásról szól az este. Záró akkordként rövid áhítat és énekes imádság.

Második napi állomásaink:

• Vajdahunyad vára: A Hunyadi család vajdahunyadi várkastélya a 19. században már a magyar nemzet építészeti ereklyéjévé vált. Mindenki végigsétált a főkapuhoz vezető hídon, a vár termeiben és udvarán. Megcsodáltuk a kilátást a tornyokból, a várkápolnában is megálltunk egy pillanatra.
  • Gyulafehérvár: Püspökségét Szent István alapította 1009-ben Az érseki székesegyház a 13. században épült, az erdélyi fejedelmek temetkezési helye, 1991-től érseki központ. Benne ma is láthatók a Hunyadiak síremlékei, valamint Izabella királyné és János Zsigmond fejedelem gazdagon díszített kőszarkofágjai. Altemplomában erdélyi fejedelmek és püspökök egész sora nyugszik. A székesegyház szomszédságában áll az erdélyi fejedelmek egykori 15. századi palotája és a püspöki palota.
  • Torockó: Egykori bányászváros, a Székelykő hármas csúcsa alatt, lakói betelepült székelyek. A település Erdély legnyugatibb székely végvára, és talán egyik legszebb faluja. Legjelentősebb látnivalói közé tartozik Torockó főterén, a Piactéren található unitárius erődtemplom és iskola.
  • Tordai hasadék: egy mészkő-hasadék a Torockói-hegységben, 1938 óta védett terület.
  • Tordai római katolikus templom: Torda város főterének északi végén magasodik a Plébániatemplom, az erdélyi késő gótika egyik kevéssé ismert, fordulatos történetű emléke.

Az estét ismét közös vacsorával, esti áhítattal, beszélgetéssel, énekléssel zártuk.

Harmadik és egyben utolsó reggel kicsit fájó szívvel hagytuk el szállásunkat, és indultunk új kalandok felé. Nem unatkoztunk ezen a napon sem, hiszen a Tordai sóbánya látogatásával kezdtük a programot. A bánya látogatóterének infrastruktúrája európai uniós támogatással újjászületett, belső csónakázótó, panorámalift, óriáskerék, játszótér, golf pálya, kimondhatatlanul látványos belső világítás várja az ide látogatókat. A bánya levegőjének magas páratartalma és egyenletes hőfoka asztmások, allergiások gyógyulását segíti elő, Szpeleoterápia, sóbarlang terápia keretében.

Következő állomásunk Körösfő, melynek egyik legjelentősebb látnivalója a négy fiatornyas református templom, mely 1764-ben épült középkori templom alapokra. Asszonyok varrottasairól, illetve férfiak által készített fafaragásairól híres kalotaszegi település. Népművészetét az útmenti kirakodóvásárban is megtekinthettük.

Úton hazafelé kihagyhatatlan állomás volt a Király-hágó, 582 méter magasságban. Nemcsak gazdasági, hanem kulturális szerepe is nagy, hiszen kapcsolatot teremt a Partium és a történelmi Erdély között. Sokáig itt volt Partium és Erdély határa, a kiegyezés után pedig az Erdély megnevezés helyett gyakran a Királyhágón túl-t használták. Ugyanakkor Partium és Bánság együttes jelölésére a romániai reformátusok ma is a Királyhágó mellék megnevezést használják (például Királyhágó melléki Református Egyházkerület).

Utolsó állomásunk Nagyvárad volt, mielőtt a határ felé vettük volna az irányt. Már a 11. században földvár állott itt. Monostorát I. (Szent) László király alapította, ide telepítette a bihari püspökséget. Új székesegyháza 1752 és 1779 között épült. A vár ma is áll, és bár egy ideig igen leromlott állapotban volt, de mára már teljesen felújították. Utolsó buszra szállás, és a következő állomás immár az Élim Evangélikus Szeretetotthon. Az országhatárt átlépve vettük csak észre, hogy szívünk egy darabkája még mindig ott maradt, és ez jól is van így. Isten velünk, viszont látásra kedves Erdély!